RSS

CILI KASI TARUK! KENAPA PORNSTAR MARAH BILA DISEBUT 13 MEI?

23 Aug

Baru-baru ini Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin mengingatkan MCA supaya jangan terlalu ghairah menjuarai kepentingan dan tuntutan kaum sendiri sehingga boleh menjejaskan kestabilan dan keharmonian antara kaum di negara ini seperti yang terjadi dalam insiden 13 Mei.  Katanya, beliau mengakui bahawa setiap kaum berhak memperjuangkan nasib kumpulan yang diwakili, bagaimanapun perbuatan itu jangan sesekali dilihat boleh menjejaskan sensitiviti kaum lain.

Muhyiddin menegaskan yang MCA harus menginsafi bahawa ia merupakan sebahagian daripada komponen BN yang sudah tentu mempunyai prinsip yang perlu dihormati secara bersama.

Bagi aku OK lah nasihat tu, tiada salah kat mana-mana pun. Tetapi nasihat ikhlas tu membuatkan Presiden MCA, Datuk Seri Chua Soi Lek panas rupanya. Soi Lek boleh ‘sound’ balik Muhyiddin kononnya sosioekonomi negara jauh berbeza dari 1969 dan rakyat Malaysia kini berupaya untuk bersikap rasional dalam membincangkan isu tuntutan sesuatu kaum tanpa mencetuskan konflik perkauman.

Wahai Soi Lek, memang rakyat kita makin rasional, sebab Namewee boleh kutuk orang Melayu semahunya, memang rakyat kita makin rasional, sebab tu Soi Lek sendiri boleh menghina orang Muslim, memang rakyat kita rasional, sebab tu Karpal tak rasa takut untuk menidakkan kewujudan Malaysia sebagai negara Islam, memang rakyat kita rasional, sebab tu Sultan dan Raja Melayu dicerca, rakyat kita makin rasional, sebab itu Hindraf memfitnah orang Melayu dan macam-macam lagi yang orang Melayu kena tibai sejak akhir-akhir ini. Semua itu sebab rakyat Malaysia makin rasional!

Sekarang aku nak kita imbas balik apa yang berlaku pada 13 Mei 1969 itu.

Segalanya bermula apabila Parti Perikatan yang dianggotai oleh (UMNO-MCA-MIC) telah mengalami kekalahan yang teruk dalam Pilihan Raya pada tahun berkenaan.

Kemudiannya berlakunya perarakan kemenangan pihak pembangkang.

Penyokong-penyokong Parti Gerakan telah mengutuk dan menghina orang-orang Melayu semasa mengadakan perarakan di jalan-jalan raya di sekitar Kuala Lumpur.

Dr. Tan Chee Khoon dari parti Gerakan yang telah menang besar di kawasan Batu telah meminta kebenaran polis untuk berarak meraikan kemenangan parti tersebut di Selangor.

Perarakan tersebut menyebabkan kesesakan jalan raya di sekitar Kuala Lumpur termasuk Jalan Campbell dan Jalan Hale seterusnya menuju ke Kampung Baru.

Sedangkan di Kampung Baru, diduduki lebih 30,000 orang Melayu yang menjadi kubu UMNO, berasa terancam dengan kemenangan pihak pembangkang. Di sini letaknya rumah Menteri Besar Selangor ketika itu, Dato” Harun Idris.

Kaum Cina yang menang telah berarak dengan mengikat penyapu kepada kenderaan mereka sebagai lambang kemenangan mereka menyapu bersih kerusi sambil melaungkan slogan.

Ada pendapat yang mengatakan penyapu tersebut sebagai lambang mereka akan menyapu (”menyingkir”) orang-orang Melayu ke laut.

Pada hari Selasa 13 Mei, Presiden Gerakan memohon maaf di atas ketelanjuran ahli-ahlinya melakukan kebiadapan semasa perarakan.

Tapi permohonan maaf sudah terlambat. Rumah Menteri Besar Selangor UMNO telah mengadakan perarakan balas pada pagi 13 Mei 1969 yang mengakibatkan terjadinya peristiwa ini.

Angka rasmi menunjukkan 196 mati, 439 cedera, 39 hilang dan 9,143 ditahan. 211 kenderaan musnah. Tapi sebenarnya ramai lagi dibunuh dan terbunuh cuma tiada catatan rasmi mengenainya.

Itu sejarah 13 Mei. Sebab itu ingatan Muhyiddin relevan kerana situasi politik pada hari ini tak jauh bezanya dengan situasi politik pada tahun berdarah tersebut.

Jadi yang MCA dan Soi Lek melompat tak tentu pasal ini kenapa?

Aku rasa Muhyiddin dan kita semua pun berkongsi rasa yang sama, tiada siapa nak 13 Mei berulang, cuma kita nak semua rakyat majmuk negara ini sedar, tidak ada manfaat dan keuntungan kepada mana-mana kaum jika tragedi seumpama itu tercetus di negara ini.

Tidak ada makna kehidupan ini jika kita hendak ke luar rumah pun tidak selamat. Untuk mendapatkan bekalan makanan pun susah. Aktiviti harian tergugat.

Apakah Soi Lek mahu mengambil mudah seolah-olah tidak akan berulangnya pergaduhan kaum?

Soi Lek dan MCA harus menghargai keharmonian yang ada ini sebelum semuanya dirampas dan lenyap begitu sahaja.

Peristiwa hitam ini memang patut dijadikan iktibar supaya rakyat majmuk berbilang kaum dan pegangan agama dapat bergerak lebih dekat kepada perpaduan antara kaum dan integrasi nasional.

Aku ulang, IKTIBAR, bukan untuk menakutkan-nakutkan orang Cina terutama MCA dan Soi Lek.

Kalau itupun Soi Lek susah nak faham, aku sarankan dia pergi belajar balik Bahasa Melayu dan ambil ujian semula dengan budak-budak SPM tahun ni. Kalau malu, aku pun boleh datang ajar dia kat mana-mana.

Jangan dalam bilik hotel yang sama masa dia ‘balun’ perempuan simpanannya sudahlah. Geli aku!

 
4 Comments

Posted by on August 23, 2010 in Uncategorized

 

4 responses to “CILI KASI TARUK! KENAPA PORNSTAR MARAH BILA DISEBUT 13 MEI?

  1. Anti Porno

    August 23, 2010 at 11:40 am

    Cina gampang bernama Soi Lek ni elok dilucutkan je kerakyatan dia! Dasar kaum menumpang dan tak sedar diri!

     
  2. Wake UP!

    August 23, 2010 at 1:05 pm

    Mungkin pelakon porno tu takut 13 Mei sebab nenek-moyang dia yang mulakan 13 Mei tu.

    Orang yang buat salah memang rasa bersalah bila diingatkan balik kesalahan nenek-moyang komunis mereka tu.

     
  3. hamid karim

    August 23, 2010 at 6:49 pm

    tak naknya kita kalau hidup nak keluar beli makanan pun tak boleh. Tapi kalau e-phornoartist tu yang jadi penyebab segalanya berlaku, laut api pun aku renang kalau nak bagi perut berisi! moral segala cerita ialah Chua Sex Leg janganlah main-main api. kang ada orang gila simbah minyak kang…tak tentu pasal badan jadi arang. JADIKAN IKTIBAR 13 MEI SEBAGAI ASAS PERPADUAN. HORMATKAN ORANG KALAU MAHU ORANG HORMATKAN KITA. SENANG AJE, TAK KENA BAYAR PUN NAK HORMATKAN ORANG.

     
  4. Dato Mindanau

    August 24, 2010 at 3:52 pm

    Cerita bagini harus d ulang tayang supaya generasi baru faham erti perpaduan dan tolak Ansur

     

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s